Hoe weet je als leerkracht dat een leerling huiselijk geweld heeft meegemaakt? En wat heeft deze leerling de volgende dag op school nodig? De nieuwe samenwerkingsvorm Handle with Care zorgt ervoor dat de school op de hoogte wordt gesteld. En dat leerkrachten het kind dan kunnen steunen. Daarover gaat dit nummer.
Voorwoord
Edith Geurts
Hoofdredacteur Augeo magazine
Leestijd: 2 minuten
Stel, je bent een kind van 10 jaar oud. Je ouders hebben wel vaker ruzie, maar vanavond is het zo uit de hand gelopen, dat de politie erbij moest komen. De borden zijn met eten en al door de lucht gevlogen en liggen kapot op de grond, je vader loopt met een mes te zwaaien en scheldt je moeder uit voor rotte vis, je zus zit in elkaar gedoken te huilen achter de bank en jij, jij kunt alleen maar schreeuwen: ‘Papa stop!’. En dan neemt de politie je vader mee. Je moeder kan niet meer stoppen met huilen, je zusje is bang en jij probeert voor hen beiden te zorgen. Je zit er over in dat je nu geen tijd meer hebt om voor je topo-toets van morgen te leren.
Of stel, je bent datzelfde kind en niemand belt de politie. Je vader heeft je moeder voor de zoveelste keer ernstig toegetakeld en voor haar is nu de maat vol. Ze pakt jou en je zusje op en rent met jullie naar buiten, naar het politiebureau. De politie zorgt ervoor dat jullie vannacht in de crisisopvang kunnen slapen. Zonder je pyjama en knuffel voel je je heel verdrietig. Je durft niet te gaan slapen of je bent bang dat je je morgen zult verslapen en te laat op school komt. Je wilt niet moe zijn op school, je bent bang dat de meester boos op je wordt als je je taakjes niet goed afmaakt.
In beide gevallen geldt: hoe fijn zou het zijn als je je de volgende dag op school veilig zou voelen. Dat de juf tegen je zou zeggen dat je je toets eventueel mag overdoen, omdat ze weet dat je niet hebt kunnen leren, omdat ze begrijpt dat je je misschien niet zo goed kunt concentreren door de zorgen die hebt om je ouders en je zusje, door de schrik die je misschien nog in je lijf voelt.
Hoe fijn zou het zijn als de meester niet boos op je wordt als je te laat komt, maar in plaats daarvan zegt: ‘Kom erbij, wat fijn dat je toch gekomen bent.’ En dat hij je geruststelt en zegt dat het niet erg is dat je moe bent en je taken misschien niet afkrijgt. Dat je bij hem terecht kunt en je merkt dat hij je wat in de gaten houdt vandaag.
Je juf of meester kan dat alleen voor je doen als ze weten dat er gisteren voor jou thuis een oorlog heeft gewoed, dat je je heel onveilig hebt gevoeld en daardoor vandaag op school wat gestrest bent. En daarvoor hoeven zij niet te weten wat er precies gebeurd is; dat je een beetje extra steun en aandacht kunt gebruiken vanwege de gebeurtenissen thuis is voldoende. En voor je juf of meester is het niet heel ingewikkeld om te geven wat jij nodig hebt, omdat ze dat van zichzelf al goed kunnen. De nieuwe samenwerkingsvorm waarover dit magazine gaat, regelt dat voor jou en alle andere kinderen bij wie de politie aan de deur komt vanwege huiselijk geweld, die in de maatschappelijke of vrouwenopvang wonen en die bij Veilig Thuis zijn gemeld: Handle ‘dit kind’ with Care.
‘Trauma’s laten in het lichaam diepe sporen na’
Kinderen die thuis veel meemaken nemen hun gevoelens van stress en onveiligheid mee de school in. De Nederlands-Amerikaanse psychiater Bessel van der Kolk vertelt hoe dat werkt. ‘Deze kinderen leven in een staat van constante waakzaamheid.’
Auteur: Ditty Eimers
Leestijd: 7 minuten
Hoe het op school verder gaat na een Handle with Care-signaal kan sterk verschillen. Vier voorbeelden van hoe het kan gaan.
Auteur: Marga Haagmans
Leestijd: gem. 1 minuut
Veerkracht is het vermogen van kinderen om te herstellen na ingrijpende en stressvolle ervaringen. Om de natuurlijke veerkracht te versterken is aandacht nodig voor individuele eigenschappen, voor positieve relaties met volwassenen en andere kinderen en de steun van een betrouwbare volwassene in de nabije omgeving van een kind. Bijvoorbeeld op school.
Leestijd: 1 minuut
Een leerling die thuis geweld meemaakt, ervaart ook buitenshuis gevoelens van stress. Als hij zich tenminste op school ontspannen en gesteund voelt, kunnen klachten als gevolg van het geweld nu en in de toekomst verminderen.
Auteur: Edith Geurts
Fotografie: Rebke Klokke
Leestijd: 9 minuten
Auteur: ?
Op St. Paulus, een basisschool in een achterstandswijk in Heerlen, hebben de meeste kinderen veel aan hun hoofd. Met een trauma-sensitieve benadering creëren de leerkrachten een veilige basis waardoor de leerlingen zich toch goed ontwikkelen.
Auteur: Annemarie van Dijk / Fotografie: Rebke Klokke
Leestijd: 7 minuten
Wat zeg je tegen de leerling?
Stel, de school krijgt een signaal: een leerling heeft de vorige dag thuis iets naars meegemaakt. Wat jij zegt en doet op het moment dat de leerling die volgende dag de school binnenstapt, is cruciaal.
Auteur: Edith Geurts
Leestijd: 6 minuten
De wieg van Handle with Care staat in Zuid-Engeland onder de naam ‘Operation Encompass’. Het echtpaar Elisabeth en David Carney-Haworth, zij is directrice op een school, hij werkt bij de politie, bespreekt met elkaar hoe helpend het zou zijn als het op school bekend zou zijn als een leerling de dag ervoor getuige is geweest van huiselijk geweld. En werkt het idee van samenwerking tussen school en de politie verder uit.
Auteur: Somajeh Gheaminia
Leestijd: 7 minuten
Over Augeo
Deze Augeo Actueel is een speciale uitgave voor betrokken professionals bij de nieuwe samenwerkingsvorm Handle with Care. Sinds een bezoek aan de grondleggers van Operation Encompass in Engeland zet Augeo Foundation zich in deze succesvolle aanpak onder de naam Handle with Care in Nederland te introduceren. Op lokaal niveau ondersteunt Augeo gemeenten samenwerkingsafspraken te realiseren tussen onderwijs en signalerende partijen, waaronder de politie, de maatschappelijke- en vrouwenopvang of Veilig Thuis.
Kijk voor meer informatie op
Aan dit nummer werkten mee:
De kinderen op de foto’s zijn modellen, tenzij anders vermeld.