Wanneer iemand iets stressvols meemaakt, reageert het stresssysteem daarop door alarm te slaan. De hartslag gaat omhoog, er worden stresshormonen aangemaakt en andere processen zoals de spijsvertering liggen tijdelijk even stil. Dit is normaal en ook nuttig – het helpt ons om snel te reageren bij gevaar en beter te focussen.

Met ondersteuning van een betrouwbare volwassene leert een kind omgaan met deze positieve stress en zijn stresssysteem te reguleren. Maar wanneer een kind chronische, overweldigende stress meemaakt - zoals mishandeling of een ouder met psychische problematiek - spreken we van toxische stress.

Bij toxische stress maakt het lichaam te veel stresshormonen aan en blijft het stresssysteem overactief. Het kind kan dit niet meer reguleren. Dit ontregelde stresssysteem kan het brein schaden en het risico op negatieve gezondheidseffecten vergroten.

Meer weten? Bekijk hier de Breinbijsluiters over stress.

Toxische stress – hoe het werkt

Deel deze pagina:

Meer geraadpleegde bronnen

Niet alleen pesten, maar ook het huizentekort en armoede zijn de onderwerpen waar Nederlandse kinderen en jongeren (< 18 jaar) zich momenteel veel zorgen over maken, blijkt uit het UNICEF Jongerenadvies 2024, waar meer dan 1000 jongeren voor werden bevraagd. Jongeren ervaren bijvoorbeeld veel stress en onzekerheid wanneer zij nadenken over hun toekomstige woonsituatie en maken zich zorgen om mensen in de omgeving die geen woonruimte hebben. Ook klimaatverandering, criminaliteit en discriminatie zijn thema’s waar jongeren zich zorgen over maken.

Een meisje van 14: ‘Er worden best veel mensen gepest. Je ziet het gebeuren. Mensen die zelf gepest worden, vertellen het aan niemand. Terwijl we het er eigenlijk over moeten hebben.’ 

Waar maken jongeren zich zorgen over? 

Uit onderzoek zijn factoren bekend die belangrijk zijn bij het versterken van veerkracht en het kind helpen te beschermen tegen de negatieve gevolgen van ingrijpende jeugdervaringen. Welke dat zijn, zie je in deze infographic.

Beschermende factoren

Intergenerationeel en historisch trauma

De maatschappij als stressor

Gevolgen van maatschappelijke stress

De leefomgeving als stressor

De ouder als stressor

Hulpbronnen en positieve ervaringen

  • Het e-book Baby’s van de hongerwinter gaat over kinderen van ouders uit de hongerwinter van 1944-1945. Het deelt wetenschappelijke inzichten over hoe de mens gevormd wordt door zijn vroege omgeving. 

  • In Augeo Magazine verscheen eerder het artikel ‘Veel vluchtelingen voelen zich een slechte vader of moeder’, waarin onderzoeker Hend Eltanam vertelt over hoe je als professional het vertrouwen van ouders in het eigen ouderschap kunt helpen herstellen, zodat ze hun kinderen weer warmte en structuur kunnen bieden.

Meer weten over oorlogstrauma? 

In deze aflevering van De Nacht van… hoor je een gesprek met psycholoog Jochem Bukman over zorgen van jongeren over de staat van de wereld, waaróm jongeren zich daar zoveel zorgen over maken en hoe ze ermee om kunnen gaan. 

Podcast over omgaan met maatschappelijke stress

Niet elk kind dat opgroeit in armoede of in een ‘slechte’ wijk woont ondervindt daar op de lange termijn nadelige gevolgen van. En niet elk kind raakt getekend door zorgen over het klimaat, het woningtekort of racisme. Wat maakt het verschil?

Dat hangt heel erg af van de hulpbronnen waar een kind over kan beschikken en de positieve ervaringen die een kind opdoet. Bijvoorbeeld: als een kind goede vrienden heeft, liefdevolle aandacht krijgt van familie, zich ergens thuis voelt en zich onderdeel voelt van een steunende groep of gemeenschap, kan dat veel helpen. Ons brein is namelijk plastisch en kan zich - met de juiste hulpbronnen en ondersteuning - herstellen en aanpassen.

Omdat niet alle vormen van maatschappelijke stress te voorkomen zijn, en ouders hun kinderen niet altijd kunnen behoeden voor de stressoren, is het belangrijk dat we als samenleving zorgdragen voor zoveel mogelijk ondersteuning voor ouders, en zeker voor wie kinderen grootbrengt in stressvolle omstandigheden. En dat we gezamenlijk investeren in hulpbronnen en positieve ervaringen voor kinderen die te maken hebben met maatschappelijke stress.

Collectief of historisch trauma gaat over trauma dat wordt doorgegeven op groepsniveau, over meerdere generaties, Bijvoorbeeld: Veel mensen ervaren nog altijd trauma van de oorlog of de slavernij die hun voorvaderen meemaakten. 

Intergenerationeel trauma gaat over trauma dat van de ene generatie op de andere wordt doorgegeven, op individueel niveau en gaat vaak over een individuele traumatische gebeurtenis. Bijvoorbeeld: Als ouders die gevlucht zijn uit een oorlog niet praten over hun ervaringen vroeger, kan dit onbedoeld voor spanning thuis zorgen en op deze manier voor stress en trauma bij kinderen.

Recente studies laten zien dat toxische, dus chronische en overweldigende, stress niet alleen het brein en de ontwikkeling aantast, maar ook invloed kan hebben op genetisch niveau. Toxische stress kan bepaalde genen ‘aan’ of ‘uit’ zetten - en dat heeft weer invloed op vatbaarheid voor mentale en fysieke ziektes. Doordat dit een verandering op genetisch niveau is, kan een ouder die ook doorgeven aan het kind. 

Zo’n doorgegeven trauma speelt niet alleen op individueel niveau, maar kan ook een hele gemeenschap treffen. Dit noemen we collectief of historisch trauma: een vorm van collectieve toxische stress die door een specifieke groep mensen is ervaren.

Intergenerationeel en collectief trauma kunnen grotere groepen kinderen, jongeren en ouders treffen. Hoewel er geen strikte scheidslijn is tussen beide begrippen, zijn er wel duidelijke verschillen:

Er moet nog meer specifiek onderzoek naar worden gedaan, maar we zien al wel dat maatschappelijke stressoren - net als die in de thuissituatie – bijdragen aan langdurige,  schadelijke stress. En dat ook deze stressoren kunnen bijdragen aan het ontstaan van mentale problemen en ziektes. Of deze ervaringen ook de kans op fysieke aandoeningen vergroot, zoals we dat wel weten bij stressoren in de familiesfeer, is nog niet goed onderzocht.

We weten ook dat klimaatverandering voor veel stress kan zorgen bij jongeren. Stel, Layla (13) ziet en hoort bijna dagelijks in het nieuws over extreem weer en de wereldwijde opwarming. Dit maakt haar bang en ze voelt zich machteloos over de toekomst. Ze maakt zich voortdurend zorgen en voelt zich gespannen. Layla is daardoor angstig en heeft depressieve klachten. Als Layla hier geen ondersteuning bij krijgt, kan ze zelfs een posttraumatische stressstoornis ontwikkelen. 

Ook negatieve vooroordelen uit de bredere samenleving - zoals racistische uitingen in de media, discriminatie op school of etnische profilering door de politie - kunnen zorgen voor veel stress bij kinderen en jongeren. Bijvoorbeeld wanneer een kind uit Syrië hoort dat sommige politici in Nederland tegen immigranten zijn. Of wanneer een kind in transitie op (social) media negatieve meningen leest over genderdiversiteit. Langdurige stress hierover kan het voor een kind moeilijker maken om zich goed te concentreren en kan ervoor zorgen dat het minder goed presteert op school.

Kinderen die opgroeien in buurten waar veel geweld, criminaliteit, armoede en geluidsoverlast is, ervaren meer stress dan andere kinderen, blijkt uit onderzoek. Ook ontwikkelen zij vaker traumaklachten. Hoe dat werkt? Een voorbeeld: Bram (10) groeit op in een wijk waar regelmatig ruzie op straat is, de politie veel rondloopt en veel inbraken zijn. Bij Bram thuis eten ze vaak ongezonde, goedkope maaltijden, waardoor Bram overgewicht heeft. En de muren van zijn huis zijn dun, waardoor hij vaak wakker ligt van harde muziek of schreeuwende buren. Bram voelt zich vaak onveilig en kan zich moeilijk concentreren op school. De kans is groot dat hij door deze dingen veel (chronische) stress ervaart en het gevoel heeft continu op zijn hoede te moeten zijn. Ook is de kans groter dat hij dingen meemaakt die traumatisch voor hem kunnen zijn.

Een belangrijk verschil tussen stressoren in de thuissituatie en stress die ontstaat door de samenleving is dat bij die eerste vaak de relatie met de belangrijkste verzorger - zoals een ouder - beschadigd raakt. En dat deze belangrijke verzorger in veel gevallen de oorzaak van de stress is. Zoals bij mishandeling of verwaarlozing. 

Normaal gesproken is de ouder juist degene die het kind leert omgaan met moeilijke situaties en het kind beschermt tegen negatieve gevolgen van stress. De steun van de ouder zou een belangrijke buffer tussen het ervaren van ingrijpende gebeurtenissen en het ondervinden van negatieve gevolgen moeten zijn. Wanneer die steun er niet is doordat de ouder niet (voldoende) beschikbaar is of zelf de veroorzaker is van de stress, leert het kind niet goed omgaan met moeilijke situaties. Dit kan leiden tot (ontwikkelings)problemen op latere leeftijd, zowel psychisch als fysiek.

Tegenwoordig pleiten steeds meer wetenschappers en experts ervoor om breder te kijken naar het begrip ingrijpende jeugdervaringen. Ook ervaringen uit de bredere leefomgeving van een kind doen er toe. Onderzoek toont namelijk aan dat ook stressoren buiten de familiesfeer, ‘maatschappelijke stressoren’, negatieve gevolgen kunnen hebben op de ontwikkeling van een kind. 

Denk bijvoorbeeld aan het opgroeien in een wereld vol (oorlogs)dreiging of (straat)geweld of wanneer kinderen te maken hebben met racisme, discriminatie of structurele armoede. Dit zijn vormen van stress die collectief ervaren worden, door grotere groepen mensen, en dus de individuele ervaring overstijgen.

Veel van de eerste onderzoeken naar de impact van ingrijpende jeugdervaringen zijn uitgevoerd onder mensen met een voornamelijk witte en hoger opgeleide achtergrond. Terwijl bij mensen met andere culturele achtergronden en opleidingsniveaus de maatschappelijke stressoren, zoals opgroeien in een onveilige buurt, ook een grote of zelfs grotere rol kunnen spelen.

Denk bijvoorbeeld aan het getuige zijn van geweld in de buurt of op straat, discriminatie en racisme, opgroeien in een onveilige buurt of gepest worden. Maar ook leven in armoede of bestaansonzekerheid, ongelijke kansen in het onderwijs of het meemaken van een natuurramp, zoals de overstromingen in Limburg of de aardbevingen in Groningen.

In 1998 publiceerden de Amerikaanse artsen Vincent Felitti en Robert Anda hun baanbrekende onderzoek naar de impact van ingrijpende jeugdervaringen op de gezondheid in de volwassenheid. De invloed van deze zogenaamde Adverse Childhood Experiences (ACE’s) bleek groot. Sindsdien weten we steeds meer over hoe verstrekkend en langdurig de gevolgen van deze ervaringen kunnen zijn op de lichamelijke en geestelijke gezondheid. Er volgden meer onderzoeken naar de impact van stressoren in de familiesfeer, zoals het meemaken van kindermishandeling of verwaarlozing en het hebben van een psychisch zieke ouder of een ouder met een verslaving. 

wetenschap

5,5 min

Saphira van der Zee

Ditte van Haalen

Steeds meer wetenschappers pleiten ervoor om breder te kijken naar het begrip ingrijpende jeugdervaringen. Onderzoek toont namelijk aan dat ook maatschappelijke stressoren negatieve gevolgen kunnen hebben op de ontwikkeling van een kind. Dit weten we over de effecten.

De impact van maatschappelijke stress

Maatschappelijke stress en de ACE’s

Deel deze pagina:

Meer geraadpleegde bronnen

Niet alleen pesten, maar ook het huizentekort en armoede zijn de onderwerpen waar Nederlandse kinderen en jongeren (< 18 jaar) zich momenteel veel zorgen over maken, blijkt uit het UNICEF Jongerenadvies 2024, waar meer dan 1000 jongeren voor werden bevraagd. Jongeren ervaren bijvoorbeeld veel stress en onzekerheid wanneer zij nadenken over hun toekomstige woonsituatie en maken zich zorgen om mensen in de omgeving die geen woonruimte hebben. Ook klimaatverandering, criminaliteit en discriminatie zijn thema’s waar jongeren zich zorgen over maken.

Een meisje van 14: ‘Er worden best veel mensen gepest. Je ziet het gebeuren. Mensen die zelf gepest worden, vertellen het aan niemand. Terwijl we het er eigenlijk over moeten hebben.’ 

Waar maken jongeren zich zorgen over? 

  • Het e-book Baby’s van de hongerwinter gaat over kinderen van ouders uit de hongerwinter van 1944-1945. Het deelt wetenschappelijke inzichten over hoe de mens gevormd wordt door zijn vroege omgeving. 

  • In Augeo Magazine verscheen eerder het artikel ‘Veel vluchtelingen voelen zich een slechte vader of moeder’, waarin onderzoeker Hend Eltanam vertelt over hoe je als professional het vertrouwen van ouders in het eigen ouderschap kunt helpen herstellen, zodat ze hun kinderen weer warmte en structuur kunnen bieden.

Meer
weten over oorlogstrauma? 

In deze aflevering van De Nacht van… hoor je een gesprek met psycholoog Jochem Bukman over zorgen van jongeren over de staat van de wereld, waaróm jongeren zich daar zoveel zorgen over maken en hoe ze ermee om kunnen gaan. 

Podcast over omgaan met maatschappelijke stress

Uit onderzoek zijn factoren bekend die belangrijk zijn bij het versterken van veerkracht en het kind helpen te beschermen tegen de negatieve gevolgen van ingrijpende jeugdervaringen. Welke dat zijn, zie je in deze infographic.

Beschermende factoren

Niet elk kind dat opgroeit in armoede of in een ‘slechte’ wijk woont ondervindt daar op de lange termijn nadelige gevolgen van. En niet elk kind raakt getekend door zorgen over het klimaat, het woningtekort of racisme. Wat maakt het verschil?

Dat hangt heel erg af van de hulpbronnen waar een kind over kan beschikken en de positieve ervaringen die een kind opdoet. Bijvoorbeeld: als een kind goede vrienden heeft, liefdevolle aandacht krijgt van familie, zich ergens thuis voelt en zich onderdeel voelt van een steunende groep of gemeenschap, kan dat veel helpen. Ons brein is namelijk plastisch en kan zich - met de juiste hulpbronnen en ondersteuning - herstellen en aanpassen.

Omdat niet alle vormen van maatschappelijke stress te voorkomen zijn, en ouders hun kinderen niet altijd kunnen behoeden voor de stressoren, is het belangrijk dat we als samenleving zorgdragen voor zoveel mogelijk ondersteuning voor ouders, en zeker voor wie kinderen grootbrengt in stressvolle omstandigheden. En dat we gezamenlijk investeren in hulpbronnen en positieve ervaringen voor kinderen die te maken hebben met maatschappelijke stress.

Hulpbronnen en positieve ervaringen

Intergenerationeel trauma gaat over trauma dat van de ene generatie op de andere wordt doorgegeven, op individueel niveau en gaat vaak over een individuele traumatische gebeurtenis. Bijvoorbeeld: Als ouders die gevlucht zijn uit een oorlog niet praten over hun ervaringen vroeger, kan dit onbedoeld voor spanning thuis zorgen en op deze manier voor stress en trauma bij kinderen.

Collectief of historisch trauma gaat over trauma dat wordt doorgegeven op groepsniveau, over meerdere generaties, Bijvoorbeeld: Veel mensen ervaren nog altijd trauma van de oorlog of de slavernij die hun voorvaderen meemaakten. 

Recente studies laten zien dat toxische, dus chronische en overweldigende, stress niet alleen het brein en de ontwikkeling aantast, maar ook invloed kan hebben op genetisch niveau. Toxische stress kan bepaalde genen ‘aan’ of ‘uit’ zetten - en dat heeft weer invloed op vatbaarheid voor mentale en fysieke ziektes. Doordat dit een verandering op genetisch niveau is, kan een ouder die ook doorgeven aan het kind. 

Zo’n doorgegeven trauma speelt niet alleen op individueel niveau, maar kan ook een hele gemeenschap treffen. Dit noemen we collectief of historisch trauma: een vorm van collectieve toxische stress die door een specifieke groep mensen is ervaren.

Intergenerationeel en collectief trauma kunnen grotere groepen kinderen, jongeren en ouders treffen. Hoewel er geen strikte scheidslijn is tussen beide begrippen, zijn er wel duidelijke verschillen:

Intergenerationeel en historisch trauma

Er moet nog meer specifiek onderzoek naar worden gedaan, maar we zien al wel dat maatschappelijke stressoren - net als die in de thuissituatie – bijdragen aan langdurige,  schadelijke stress. En dat ook deze stressoren kunnen bijdragen aan het ontstaan van mentale problemen en ziektes. Of deze ervaringen ook de kans op fysieke aandoeningen vergroot, zoals we dat wel weten bij stressoren in de familiesfeer, is nog niet goed onderzocht.

Gevolgen van maatschappelijke stress

Wanneer iemand iets stressvols meemaakt, reageert het stresssysteem daarop door alarm te slaan. De hartslag gaat omhoog, er worden stresshormonen aangemaakt en andere processen zoals de spijsvertering liggen tijdelijk even stil. Dit is normaal en ook nuttig – het helpt ons om snel te reageren bij gevaar en beter te focussen.

Met ondersteuning van een betrouwbare volwassene leert een kind omgaan met deze positieve stress en zijn stresssysteem te reguleren. Maar wanneer een kind chronische, overweldigende stress meemaakt - zoals mishandeling of een ouder met psychische problematiek - spreken we van toxische stress.

Bij toxische stress maakt het lichaam te veel stresshormonen aan en blijft het stresssysteem overactief. Het kind kan dit niet meer reguleren. Dit ontregelde stresssysteem kan het brein schaden en het risico op negatieve gezondheidseffecten vergroten.

Meer weten? Bekijk hier de Breinbijsluiters over stress.

Toxische stress – hoe het werkt

We weten ook dat klimaatverandering voor veel stress kan zorgen bij jongeren. Stel, Layla (13) ziet en hoort bijna dagelijks in het nieuws over extreem weer en de wereldwijde opwarming. Dit maakt haar bang en ze voelt zich machteloos over de toekomst. Ze maakt zich voortdurend zorgen en voelt zich gespannen. Layla is daardoor angstig en heeft depressieve klachten. Als Layla hier geen ondersteuning bij krijgt, kan ze zelfs een posttraumatische stressstoornis ontwikkelen. 

Ook negatieve vooroordelen uit de bredere samenleving - zoals racistische uitingen in de media, discriminatie op school of etnische profilering door de politie - kunnen zorgen voor veel stress bij kinderen en jongeren. Bijvoorbeeld wanneer een kind uit Syrië hoort dat sommige politici in Nederland tegen immigranten zijn. Of wanneer een kind in transitie op (social) media negatieve meningen leest over genderdiversiteit. Langdurige stress hierover kan het voor een kind moeilijker maken om zich goed te concentreren en kan ervoor zorgen dat het minder goed presteert op school.

De maatschappij als stressor

Kinderen die opgroeien in buurten waar veel geweld, criminaliteit, armoede en geluidsoverlast is, ervaren meer stress dan andere kinderen, blijkt uit onderzoek. Ook ontwikkelen zij vaker traumaklachten. Hoe dat werkt? Een voorbeeld: Bram (10) groeit op in een wijk waar regelmatig ruzie op straat is, de politie veel rondloopt en veel inbraken zijn. Bij Bram thuis eten ze vaak ongezonde, goedkope maaltijden, waardoor Bram overgewicht heeft. En de muren van zijn huis zijn dun, waardoor hij vaak wakker ligt van harde muziek of schreeuwende buren. Bram voelt zich vaak onveilig en kan zich moeilijk concentreren op school. De kans is groot dat hij door deze dingen veel (chronische) stress ervaart en het gevoel heeft continu op zijn hoede te moeten zijn. Ook is de kans groter dat hij dingen meemaakt die traumatisch voor hem kunnen zijn.

De leefomgeving als stressor

Een belangrijk verschil tussen stressoren in de thuissituatie en stress die ontstaat door de samenleving is dat bij die eerste vaak de relatie met de belangrijkste verzorger - zoals een ouder - beschadigd raakt. En dat deze belangrijke verzorger in veel gevallen de oorzaak van de stress is. Zoals bij mishandeling of verwaarlozing. 

Normaal gesproken is de ouder juist degene die het kind leert omgaan met moeilijke situaties en het kind beschermt tegen negatieve gevolgen van stress. De steun van de ouder zou een belangrijke buffer tussen het ervaren van ingrijpende gebeurtenissen en het ondervinden van negatieve gevolgen moeten zijn. Wanneer die steun er niet is doordat de ouder niet (voldoende) beschikbaar is of zelf de veroorzaker is van de stress, leert het kind niet goed omgaan met moeilijke situaties. Dit kan leiden tot (ontwikkelings)problemen op latere leeftijd, zowel psychisch als fysiek.

De ouder als stressor

Tegenwoordig pleiten steeds meer wetenschappers en experts ervoor om breder te kijken naar het begrip ingrijpende jeugdervaringen. Ook ervaringen uit de bredere leefomgeving van een kind doen er toe. Onderzoek toont namelijk aan dat ook stressoren buiten de familiesfeer, ‘maatschappelijke stressoren’, negatieve gevolgen kunnen hebben op de ontwikkeling van een kind. 

Denk bijvoorbeeld aan het opgroeien in een wereld vol (oorlogs)dreiging of (straat)geweld of wanneer kinderen te maken hebben met racisme, discriminatie of structurele armoede. Dit zijn vormen van stress die collectief ervaren worden, door grotere groepen mensen, en dus de individuele ervaring overstijgen.

Veel van de eerste onderzoeken naar de impact van ingrijpende jeugdervaringen zijn uitgevoerd onder mensen met een voornamelijk witte en hoger opgeleide achtergrond. Terwijl bij mensen met andere culturele achtergronden en opleidingsniveaus de maatschappelijke stressoren, zoals opgroeien in een onveilige buurt, ook een grote of zelfs grotere rol kunnen spelen.

Denk bijvoorbeeld aan het getuige zijn van geweld in de buurt of op straat, discriminatie en racisme, opgroeien in een onveilige buurt of gepest worden. Maar ook leven in armoede of bestaansonzekerheid, ongelijke kansen in het onderwijs of het meemaken van een natuurramp, zoals de overstromingen in Limburg of de aardbevingen in Groningen.

In 1998 publiceerden de Amerikaanse artsen Vincent Felitti en Robert Anda hun baanbrekende onderzoek naar de impact van ingrijpende jeugdervaringen op de gezondheid in de volwassenheid. De invloed van deze zogenaamde Adverse Childhood Experiences (ACE’s) bleek groot. Sindsdien weten we steeds meer over hoe verstrekkend en langdurig de gevolgen van deze ervaringen kunnen zijn op de lichamelijke en geestelijke gezondheid. Er volgden meer onderzoeken naar de impact van stressoren in de familiesfeer, zoals het meemaken van kindermishandeling of verwaarlozing en het hebben van een psychisch zieke ouder of een ouder met een verslaving. 

Maatschappelijke stress en de ACE’s

Steeds meer wetenschappers pleiten ervoor om breder te kijken naar het begrip ingrijpende jeugdervaringen. Onderzoek toont namelijk aan dat ook maatschappelijke stressoren negatieve gevolgen kunnen hebben op de ontwikkeling van een kind. Dit weten we over de effecten.

De impact van maatschappelijke stress

wetenschap

5,5 min

Ditte van Haalen

Saphira van der Zee

Augeo Magazine: Hét online tijdschrift over veilig opgroeien

Professionals en beleidsmakers bijpraten over de nieuwste ontwikkelingen, onderzoeken, dilemma’s en besluiten rond de veiligheid van kinderen. Dat doet Augeo Foundation al 15 jaar met onder andere e-learnings, bijeenkomsten en Augeo Magazine. Ons magazine verschijnt 5x per jaar. Meld je aan om gratis abonnee te worden.
Volledig scherm