Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever: Augeo.
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)
REAGEER OP DIT ARTIKEL
OVERZICHT
AUGEO MAGAZINE - TIJDSCHRIFT KINDERMISHANDELING EN HUISELIJK GEWELD
Bekijk hier de pdf van de complete scriptie
1. De Voorstellingsfase
(Image making stage)
In deze fase, die begint bij de zwangerschap en loopt tot de geboorte, bereiden ouders zich voor op de komst van hun baby. Je vormt verwachtingen en maakt je voorstellingen van het aanstaande ouderschap.
De beleving van ouderschap door toekomstige ouders
Elena Cemîrtan
“Het is allemaal spannend. Hoe gaat het? Lukt het allemaal? Is het niet te zwaar? We moeten het afwachten, je weet het niet. Dat is toch een onzekerheid. Je weet eigenlijk niet zo goed hoe je leven gaat veranderen, slapeloze nachten of geen idee. Dus we zullen zien.”
Voorstellingsfase: van begin zwangerschap tot aan de geboorte.
Bekijk hier de pdf van de complete scriptie
2. De Voedingsfase (Nurturing stage)
De Voedingsfase (Nurturing stage) start bij de geboorte van het kind en eindigt op het moment dat het kind ‘nee’ begint te zeggen. Dit is rond de leeftijd van achttien maanden tot twee jaar. Ouders vergelijken de verwachtingen die ze hadden van het ouderschap met de werkelijke praktijk. Ouders hechten zich aan hun kind en denken na over waar hun prioriteiten liggen.
Ouderschapsbeleving en welzijnsbevordering van ouders en kinderen in de voedingsfase in Nederland; een kwalitatief onderzoek
Gerda Windster
“Thuis komen en die gestrekte handjes zien en die glimlach, dat is het mooist wat er is.”
“De ongerustheid, het continu zorg geven, het continu omkijken naar iemand. Het continu nadenken of je niet tekortschiet.”
Voedingsfase: van geboorte tot het moment dat kind ‘nee’ gaat zeggen (18 maanden/2 jaar).
Bekijk hier de pdf van de complete scriptie
3. De Autoriteitsfase (Authority stage)
De Autoriteitsfase (Authority stage) loopt vanaf het moment dat het kind ongeveer twee jaar is totdat het kind de leeftijd van vier/vijf jaar heeft bereikt. In deze fase bepalen ouders hoe autoritair ze zijn binnen de opvoeding van het kind. In deze fase speelt controle een belangrijke rol: in hoeverre ouders controle over het kind hebben of juist een gebrek daaraan. De meeste ouders hebben vooraf al nagedacht over hoe het kind zal zijn en hoe ze hierop als opvoeder zullen inspelen.
Beleving en het welzijn van ouders in de autoriteitsfase
Hela Chalabi
“Je hoofd even leeg maken en alles even opzij zetten Ik heb daarna behoefte om weer terug te gaan naar mijn gezin. Je wordt als het ware weer opgeladen.”
“Je hoeft niet altijd een nieuw idee te krijgen, je hebt soms even een bevestiging nodig.”
“Lastig is hoe je in de opvoeding de partner vrij laat en toch ook je eigen visie aan hem kenbaar wilt maken.”
Autoriteitsfase: vanaf het moment dat het kind ongeveer twee jaar is totdat het kind vier/vijf jaar is.
Bekijk hier de pdf van de complete scriptie
4. De Interpretatieve fase (The interpretive stage)
Deze fase begint rond de tijd dat het kind naar de basisschool gaat tot aan de adolescentieperiode. Ouders denken na over wat voor ouders ze tot dusver zijn geweest. Ze interpreteren hoe ze overkomen op hun kind. Ook interpreteren ze de ontwikkeling van zelfconcepten bij hun kind. Ouders nemen in deze fase beslissingen over hoe ze willen dat hun kind de werkelijkheid interpreteert, hoe ze vragen van hun kind moeten beantwoorden en welke kennis, vaardigheden en waarden ze aan het kind willen overbrengen. Ouders twijfelen aan zichzelf als ouder en aan hun opvoedmethoden als zij ander gedrag verwachten van hun kind dan het in werkelijkheid vertoont.
Onderzoeksproject: ouders en ouderschap in ontwikkeling
Erica Joosse, Zohra Makhash, Casper Peschar en Oscar Meijer
“Ze worden groter, dus je moet ze klaarstomen voor het groter worden, maar tegelijkertijd wil je ze beschermen tegen dingen buiten jouw deur. Je wilt ze groot laten worden, maar tegelijkertijd wil je ze in je armen houden van: hier is het beschermd en hier is het veilig.”
“Kijk, balans zoeken is een uitdaging! Ik heb regelmatig het gevoel tijd te kort te komen, en zelfs achter de feiten aan te hollen. Dit zal vast wel in meer gezinnen zo zijn. Maar zodra ik me dat realiseer zorg ik ervoor dat ik minder afspraken maak. Mijn thuisbasis is het belangrijkst voor me. Daar moet het goed gaan, en op rolletjes lopen. Als dat zo is, is er vanzelf ruimte voor vrienden, familie en sport.”
Interpretatiefase: vanaf de tijd dat het kind naar de basisschool gaat tot aan de adolescentieperiode.
Bekijk hier de pdf van de complete scriptie
5. De Interafhankelijkheidsfase (The interdependent stage)
De fase speelt zich af tijdens de adolescentieperiode van het kind. Deze fase lijkt veel op de autoriteitsfase. Ouders vragen zich af welke regels ze moeten stellen en wat ze toe kunnen staan. Het adolescente kind zoekt naar een eigen identiteit, los van de ouder. Ook zoeken ouders naar een vorm waarin ze het kind kunnen loslaten, maar nog wel kunnen steunen en beschermen.
Het is (gewoon) een fase; een onderzoek naar de beleving van het ouderschap en de beïnvloedingsfactoren van ouders met een kind in de adolescentieperiode (12 t/m 15 jaar)
Inge den Outer
“Gevoelens van aan de ene kant trots, van wat ze allemaal doen en wie ze dan zijn en dat ze keuzes maken en aan de andere kant ook weleens onzeker van oh, als het allemaal maar goed gaat.”
“Ik maak me wel zorgen over mezelf, over hoe ik dit kan blijven overzien. Of het dan altijd goed zal blijven gaan. Ik denk dat iedereen dat weleens heeft. Als één op de drie stellen uit elkaar gaat, dan zou dat kunnen.”
Interafhankelijkheidsfase: de adolescentieperiode, grofweg van 12 tot 18/20 jaar.
6. De Vertrekfase
(Departure stage)
Dit is de fase waarin het kind het ouderlijk huis verlaat. Ouders evalueren hoe ze hun ouderlijke rol hebben vervuld. Ze vergelijken de verwachtingen die ze van hun kind hadden met de werkelijkheid. Ouders zoeken naar een nieuwe identiteit voor zichzelf en binnen de relatie met hun kind. Bij de ouderlijke rol horen een aantal complexe taken in deze fase. Dit zijn onder andere zorgzaam zijn, helpen zonder controle-uitoefening en het accepteren van de eigen identiteit van hun volwassen kind.
Over deze ouderschapsfase is (nog) geen scriptie beschikbaar
Meer informatie over dit onderwerp n het Lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding, vind je op: www.augeo-foundation.nl/initiatieven/lectoraat
Onderzoek
DE ONTWIKKELING VAN OUDERSCHAP
EN DE BELEVING VAN OUDERS
Zoals kinderen leren door vallen en opstaan, groeien ook ouders in hun ouderschapsrol. Uit Amerikaans onderzoek kennen we zes stages of parenthood. Hoe beleven ouders deze fasen anno 2014 in Nederland?
AUTEUR: MARJON DONKERS
‘Het is gewoon een fase’
SCRIPTIES OVER OUDERSCHAP
Studenten van het Lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding van de Leidse Hogeschool hebben onderzoek gedaan naar ouders en ouderschap in ontwikkeling. TKM-redacteur Marjon Donkers reviewde de scripties. Het lectoraat is opgericht door Augeo en de hogeschool, lector is dr. Carolien Gravesteijn.
De 6 fasen van ouderschap en de scripties:
Studenten van de Leidse Hogeschool onderzochten dat in het kader van ‘Ouders en ouderschap in ontwikkeling’, een onderzoeksproject van het Lectoraat Ouderschap. Het lectoraat is opgericht door Augeo en de Hogeschool Leiden. Psychologe dr. Carolien Gravesteijn is sinds 2012 aangesteld als lector.
In wetenschap en praktijk wordt het ouderschap vaak gelijk gesteld aan opvoederschap. Ten onrechte, stelt het Lectoraat Ouderschap & Ouderbegeleiding in navolging van ouderschapspsycholoog Alice van der Pas.
Opvoederschap is een rol die door (meerdere) anderen van de ouders overgenomen kan worden. Ouderschap daarentegen is een permanente staat die anderen niet kunnen overnemen en die bovendien meer behelst dan alleen de opvoedrol.
Ouders hebben eigen wensen, behoeften, zorgen en problemen en begeven zich op nog andere domeinen dan het opvoeddomein (partnerrelatie, werk, lichamelijke en geestelijke gezondheid en sociale contacten). Dit alles is onderdeel van het ouderschap en beïnvloedt het opvoederschap.
Het welzijn van ouders
Professionals die zich bezighouden met ouders en kinderen besteden vooral aandacht aan het bevorderen van positief opvoedgedrag en het welzijn van kinderen. Het welzijn van ouders krijgt weinig aandacht, terwijl welzijnsbevordering van ouders een positief effect heeft op opvoederschap én op het welzijn en een goede ontwikkeling van kinderen. Doelstelling van het huidige onderzoeksproject van het Lectoraat O&O is om meer inzicht te krijgen in deze samenhang, opdat deze inzichten toegepast kunnen worden in ouderbegeleiding.
Vallen en opstaan
Dat kinderen zich ontwikkelen door vallen en opstaan is bekend. Dat ouderschap ook een ontwikkeling is die gekenmerkt kan worden door een proces van vallen en opstaan, is onderbelicht. Hoe ouders zich als opvoeder moeten ontwikkelen om bij te kunnen dragen aan een goede ontwikkeling van het kind en hoe succesvol zij daarin zijn, wordt veelal afgelezen aan de kindbeleving en aan de mate van ontwikkeling van het kind. De Amerikaanse onderzoeker Ellen Galinsky deed in de jaren tachtig onderzoek naar de belevingen en verwachtingen van het ouderschap vanuit het perspectief van ouders zelf.
Groei
Gallinsky constateerde dat ouders ‘groeien’ in hun ouderschap en dat dit proces in zes fasen kan worden ingedeeld. Over vijf van deze zes fasen verschenen dit jaar vijf scripties van studenten van de Hogeschool Leiden in het kader van het Lectoraat O&O. Een puntsgewijze samenvatting van die scripties leest u hier. Voorafgaand volgen hieronder de definities van Gallinsky van de 6 stages of parenthood.
Reacties
Download PDF
Lees verder
1. DE VOORSTELLINGSFASE
(IMAGE MAKING STAGE)
Lees verder
2. DE VOEDINGSFASE
(NURTURING STAGE)
Lees verder
3. DE AUTORITEITSFASE
(AUTHORITY STAGE)
Lees verder
4. DE INTERPRETATIEVE FASE
(THE INTERPRETIVE STAGE)
Lees verder
5. DE INTERAFHANKELIJKHEIDSFASE
(THE INTERDEPENDENT STAGE)
Lees verder
6. DE VERTREKFASE
(DEPARTURE STAGE)
Augeo Actueel - Praten met kinderen
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)