Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever: Augeo.
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)
*
*
* Deze gegevens zijn verplicht. Je mailadres wordt niet getoond.
Reacties van andere lezers
Reageer op dit artikel
Wat valt op?
Wat zeggen politieke partijen over...
transitie jeugdzorg
Bijna alle partijen zijn voorstander van decentralisatie in de jeugdzorg. VVD, SP, CDA, D66 en GL noemen dit expliciet in hun verkiezingsprogramma.
Over randvoorwaarden en (toezicht) op kwaliteit wordt weinig geschreven. D66 schrijft over expliciete kwaliteitseisen die gemeenten bij die transitie moeten stellen aan (jeugd)zorgaanbieders en de PvdD noemt dat de randvoorwaarden voor decentralisatie stevig moeten worden verankerd. De SP schrijft dat er geen marktwerking in de jeugdzorg mag zijn, de PvdA zegt dat er geen marktwerking mag zijn bij de uitvoering van kinderbeschermingstaken.
Financiën komen verder weinig aan bod. Het CDA noemt dat er voldoende middelen moeten zijn, PvdD zegt als enige dat bezuinigingen op jeugdzorg worden teruggedraaid en PvdA stelt dat er geen eigen bijdrage wordt gevraagd bij kinderbeschermingsmaatregelen.
Sommige partijen gaan in op de transitie van specifieke vormen van jeugdhulpverlening. Zo noemt CU dat landelijke opererende identiteitsgebonden jeugdzorginstellingen behouden moeten blijven. De SP stelt dat Justitiële jeugdzorg bij de Raad voor Kinderbescherming en het Ministerie van Veiligheid en Justitie blijft. De PVV schaft de CJG’s af.
Qua specifieke doelgroepen wordt extra aandacht bepleit voor licht verstandelijk gehandicapte jongeren die gaan zwerven (CU), migrantenjongeren (GL, PvdA), kinderen van ouders die (psychisch) ziek zijn of verslaafd (PvdA) en kinderen in de opvang (CU).
Jeugdzorg naar gemeenten.
Gemeenten moeten zorgaanbieders selecteren op zowel prijs als kwaliteit.
Iedere gemeente stelt expliciete kwaliteitscriteria op bij het aanbesteden van zorgcontracten.
Elke gemeente wordt getoetst of zij deze taken naar behoren uit kan voeren (verantwoordelijkheid dragen voor onder andere welzijnsbeleid).
Kwaliteitseisen aan hulp van jeugdzorg en aan jeugdzorgmedewerker.
Problemen in de jeugdzorg moeten met spoed worden aangepakt.
De geplande bezuiniging die gepaard gaat met de transitie van jeugdzorg van provincies naar gemeentes wordt teruggedraaid.
Ouders kunnen terecht bij een jeugdhulpverlener in de buurt; deze kan doorverwijzen naar gespecialiseerde jeugdzorg.
De Rijksoverheid hevelt steeds meer taken over naar provincies en gemeenten. Het is belangrijk dat de regie hierbij niet uit handen wordt gegeven.
In wetten en regels moeten de randvoorwaarden voor decentralisatie stevig worden verankerd.
Voorzieningen voor hulpverlening en ondersteuning zo dicht mogelijk bij ouders en jongeren.
De komende jaren zal de gemeente zich moeten ontwikkelen tot het eerste niveau waarop zorg voor jeugd gestalte krijgt.
CJG moet zich ontwikkelen tot laagdrempelige aanspreekpunten. Daarin zijn GGD en consultatiebureau actief.
Rond scholen goed werkend zorgnetwerk beschikbaar voor leerlingen.
Indien nodig, wordt jeugdzorg snel en dicht bij het kind en het gezin geboden.
De jeugdzorg gaat waar mogelijk naar gemeenten, maar zonder marktwerking en zonder eigen bijdrage en met behoud van recht op jeugdzorg.
Bestrijden bureaucratie en 'indicatiegekte' in jeugdzorg door het schrappen van onnodige regels.
Laagdrempelige centra in de buurt voor hulp bij opvoedvragen.
Jeugdhulpverleners krijgen meer tijd voor contact met kinderen en gezinnen.
Justitiële jeugdzorg blijft bij de Raad voor Kinderbescherming en het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Kinderen en hun ouders houden het recht op jeugdzorg.
SP
Stelselwijziging heeft urgentie.
Jeugdkrachten in gemeenten worden verantwoordelijk voor de doorverwijzing naar gespecialiseerde jeugdzorg.
Probleemgezinnen krijgen intensieve hulp bij het opvoeden.
Pleegzorg gestimuleerd, zodat kwetsbare kinderen in een gezin opgroeien.
Inspraakrecht in de jeugdzorg voor jongeren en (pleeg)ouders wordt versterkt.
Meer aandacht voor (migranten)jongeren die in de justitiële jeugdzorg terechtkomen.
Kinderen zonder strafrechtelijke veroordeling worden niet meer ondergebracht in justitiële inrichtingen.
Het netwerk rond het gezin speelt een belangrijke rol, de zorg voor de jeugd is niet alleen van professionals.
PvdD
D66
SGP
GL
Het Rijk en de gemeenten dragen gezamenlijk zorg voor een landelijk sluitend netwerk van voorzieningen voor maatschappelijke opvang.
Kinderen in de opvang verdienen speciale zorg.
Re-integratie, nazorg en preventie krijgen een stevige verankering in de WMO.
Er is speciale aandacht voor het opsporen en begeleiden van kwetsbare jongeren - vaak licht verstandelijk gehandicapt - zodat zij niet gaan zwerven.
Gemeenten krijgen vrijheid een nieuw stelsel vorm te geven, waarin meer ruimte komt voor een professionele inschatting van de situatie en voor oplossingen die protocollen en kaders te buiten kunnen gaan. Hierbij maken de gemeenten gebruik van de diversiteit aan hulpaanbod in de jeugdzorg.
Ouders moeten voldoende keuzemogelijkheden behouden om hulpverlening te krijgen van eventueel landelijk opererende identiteitsgebonden instellingen.
CU
Meer samenwerking tussen verschillende organisaties, onder verantwoordelijkheid van gemeenten.
Meer investeren in lichte vormen van (vrijwillige) jeugdzorg in plaats van zwaardere vormen van jeugdzorg.
Minder bureaucratie in de jeugdzorg.
Hulp zoveel mogelijk rond gezinnen organiseren.
Met gemeenten dient afstemming plaats te vinden over aansluiting op de jeugdzorg.
Gemeenten zorgen voor één gerichte aanpak voor alle problemen in een gezin.
Aandacht voor kinderen van ouders die (psychisch) ziek zijn, of verslaafd.
Meer inzet vanuit jeugdzorg om migrantenjongeren te bereiken door bijvoorbeeld vroegsignalering en gerichte ouderbenadering.
Jongeren vanaf 18 jaar hebben recht op overgangsregelingen, gericht op zelfredzaamheid, scholing en ondersteuning van keuzevrijheid.
Marktwerking of aanbesteding van deze taak wijzen we af. Hetzelfde geldt voor een eigen bijdrage in deze situaties.
PvdA
Doelmatigheid in de jeugdzorg vergroten door de regie bij de gemeenten te leggen. Gemeenten kunnen zo maatwerk leveren door samen met mensen een oplossing voor hun hulpvraag te vinden.
Regie jeugdzorg bij de gemeenten en dichter bij de mensen.
Professionaliseren van de jeugdzorg door invoeren opleidingseisen, registratieverplichting en tuchtrecht.
VVD
Geen Centra voor Jeugd en Gezin.
Einde aan wachtlijsten door slimmere organisatie.
PVV
Opvoedingsondersteuning kan dichtbij huis en laagdrempelig worden georganiseerd via gemeenten.
De decentralisatie van de jeugdzorg wordt onverkort doorgezet.
De gemeenten krijgen voldoende middelen van het Rijk om de taak uit te voeren.
Jeugdzorg moet niet abrupt stoppen bij 18 jaar.
CDA
Augeo Actueel - Praten met kinderen
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)