Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever: Augeo.
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)
AUGEO MAGAZINE - HET ONLINE TIJDSCHRIFT OVER VEILIG OPGROEIEN
DOWNLOAD PDF
OVERZICHT
REACTIES
UITGELICHT
Recente rapporten, nieuws en boeken
ANDERE AANPAK VERBETERT SCHOOLPRESTATIES
75 procent minder vechtpartijen op school, 85 procent minder schorsingen en vijf keer zoveel leerlingen die hun opleiding afmaken. Dat kreeg een Amerikaanse probleemschool in Washington voor elkaar. Hoe? Het is te zien in de documentaire Paper Tigers , waarin zes leerlingen een jaar lang worden gevolgd.
De documentaire toont hoe directeur en staf van de Lincoln Alternative High School in Washington wetenschappelijke kennis over traumasensitief werken vertaalden naar de omgang met de leerlingen met veelal ingewikkelde thuissituaties. Zo krijgen de scholieren les over het effect van ernstige stress op hun hersenen en lichaam. Zij worden niet meer voor straf geschorst, maar blijven na op school, waar zij hulp krijgen bij hun huiswerk. Er is veel aandacht voor creatieve en expressieve vakken, zodat zij andere manieren leren om met problemen om te gaan. De documentaire toont de strijd van leerlingen én docenten om een fijner schoolklimaat te krijgen, waardoor de schoolprestaties van de scholieren verbeteren.
Augeo vertoont de voor diverse prijzen genomineerde documentaire komende maanden op verzoek en bij voldoende belangstelling op verschillende plekken in Nederland, met na afloop een discussie over de mogelijkheden om traumasensitief te werken op scholen. Meer informatie daarover vind je hier . Heb je interesse? Mail dan je gegevens en het aantal personen dat wil deelnemen aan info@augeo.nl . (MvD)
BOEK VAN TRAUMASENSITIEVE MEESTER BART
Hij beschrijft dagelijkse gebeurtenissen in zijn klaslokaal op een middelbare school in de Bijlmer. Bart Ongering is docent Engels en schrijft sinds 2015 columns over zijn leerlingen in dagblad Trouw. In november verschijnt een nieuwe reeks nog niet eerder gepubliceerde columns, plus een kort autobiografisch verhaal.
Edith Geurts, deskundige kindermishandeling bij Augeo: ‘Je ziet de leerlingen uit zijn klas gewoon voor je. Bart Ongering maakt in zijn columns heel zichtbaar dat ongepast gedrag vaak veroorzaakt wordt door hun thuissituatie of hun verleden. En dat het deze leerlingen enorm helpt als de docent dat ziet en daar, vaak maar heel even, aandacht aan besteedt.’
Hoe meester Bart op zijn leerlingen reageert, maakt hem volgens Geurts tot een traumasensitieve meester: hij behandelt hen respectvol en liefdevol. ‘Zo schrijft hij over Emma, die veel aandacht nodig heeft, waardoor hij zich tekort voelt schieten ten opzichte van zijn andere leerlingen. Daarbij lijkt hij te vergeten dat hij hen wél allemaal gezien heeft: bij binnenkomst, als hij hen stuk voor stuk een hand geeft.’
In een interview in Trouw vorige jaar vertelde Ongering dat hij het belangrijk vindt dat alle leerlingen zich elke les zich even gezien of gehoord voelen. Geurts: ‘Je kunt je voorstellen dat kinderen zich bij hem in de les kunnen ontspannen, ook als ze thuis langdurige stress ervaren.’ (MvD)
‘Meester Bart op zijn best’ verschijnt bij Pepperbooks en kost € 15,-. ISBN: 9789020608441.
ONLINE CURSUS TRAUMASENSITIEF LESGEVEN
Veel kinderen hebben ingrijpende ervaringen. Zij worden bijvoorbeeld thuis mishandeld of verwaarloosd, op school gepest of hun ouders gaan met veel ruzie en geweld uit elkaar of hebben ernstige psychiatrische problemen. Door deze ervaringen kan het stresssysteem van kinderen ernstig in de war raken, waardoor zij zich ook op school onveilig kunnen voelen en steeds op hun hoede zijn. Leren wordt daardoor lastig. Steun van betrouwbare volwassenen, zoals leerkrachten, is van groot belang voor hun herstel.
Hoe je als leerkracht op de juiste manier steun biedt en het gevoel van veiligheid van kinderen vergroot, leer je in de cursus Traumasensitief lesgeven . Na een theoretisch deel over stress en veerkracht, krijg je praktische handvatten om gevoelens van stress en onveiligheid van kinderen te verminderen, kinderen te leren omgaan met lastige emoties en ongepast gedrag en de grens van je eigen mogelijkheden (op tijd) te herkennen.
De online cursus duurt twee uur, is geaccrediteerd bij Registerleraar.nl en kost €20,-. (MvD)
KINDERMISHANDELING IS DUUR
Kindermishandeling kost de maatschappij veel geld. Het leidt tot meer ziekteverzuim en een hoger zorggebruik op volwassen leeftijd. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Kindermishandeling: economische gevolgen op lange termijn’, dat verscheen in het Tijdschrift voor Psychiatrie . Afhankelijk van het soort mishandeling variëren de extra kosten per jaar ten opzichte van volwassenen die als kind niet mishandeld werden, van ongeveer 900 tot 2900 euro per jaar.
Wie het gevoel heeft regie te hebben over zijn situatie, heeft minder kans op het ontwikkelen van psychiatrische klachten, blijkt eveneens uit het onderzoek. Hulp of begeleiding kan deze zelfregie versterken en daarmee problemen op latere leeftijd helpen voorkomen. Daardoor nemen de kosten van ziekteverzuim en zorggebruik volgens de onderzoekers af. Wie als kind emotioneel verwaarloosd is, kost de samenleving zo’n 1600 euro per jaar als hij weinig zelfregie heeft; met veel zelfregie minder dan 500 euro. En een slachtoffer dat met meerdere vormen van kindermishandeling te maken heeft, kost ruim 3600 euro met weinig zelfregie; met veel zelfregie 800 euro.
Omgerekend naar de 10,4 miljoen Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar, kost emotionele verwaarlozing de maatschappij 3,5 miljard, psychische mishandeling 1,2 miljard en combinaties van emotionele verwaarlozing, lichamelijk en seksueel misbruik 4,1 miljard euro. De onderzoekers vermoeden dat deze cijfers zelfs aan de lage kant zijn. (MvD)
ARMOEDE RISICOFACTOR VOOR KINDERMISHANDELING
Bij ruim vier op de tien meldingen die de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) ontvangt, speelt armoede een rol. Naast psychische en verslavingsproblemen van ouders zijn financiële problemen een grote risicofactor voor kindermishandeling.
Volgens de RvdK leiden geldproblemen tot veel extra stress in toch al instabiele situaties. ‘Wanneer een deel van die stress bij volwassenen weggenomen kan worden, verkleinen we de kans op kindermishandeling’, aldus directeur Annette Roeters van de RvdK op de website van de RvdK .
Daarmee reageert ze op de cijfers over armoede die het Centraal Bureau voor de Statistiek onlangs presenteerde. Daaruit blijkt dat 421.000 kinderen opgroeien in gezinnen met een laag inkomen: één op de acht. Van hen groeien er 131.000 op in een gezin waar het inkomen langdurig laag blijft. Dat heeft gevolgen voor de mogelijkheden om voedsel en kleding te kopen. Bovendien lopen kinderen het risico sociaal uitgesloten te worden, doordat zij niet aan sport of schoolreisjes kunnen meedoen. Save the Children en Defence for Children vragen de regering om maatregelen te treffen voor deze kinderen. Van 14 tot en met 20 november is er extra aandacht voor kindermishandeling. Dan vindt de Week tegen Kindermishandeling plaats in heel Nederland. (MvD)
GIPS-METHODIEK LEIDT TOT BETERE SAMENWERKING
De GIPS-methodiek (Gestructureerde en Gezinsgerichte Intersectorale Professionele Samenwerking) helpt professionals om bij kindermishandeling meer samen te werken. Dat blijkt uit een pilot bij voormalig Bureau Jeugdzorg regio Utrecht.
GIPS is bedoeld voor gezinnen waar structureel en langdurig sprake is van fysieke en emotionele verwaarlozing en mishandeling. In de pilot duurde een GIPS-traject gemiddeld vijftien maanden. Het merendeel van de gezinnen, met in totaal 26 kinderen, hield zich aan de gemaakte veiligheidsafspraken.
Gezinsvoogden voelden zich gesteund door de andere betrokkenen, zowel in hun besluiten als bij het in de gaten houden van kinderen en ouders. De betrokken professionals waren beter in staat elkaars expertise te benutten. De methodiek lijkt tijdrovend, maar is volgens de deelnemers toch efficiënt, omdat zij snel inzicht krijgen in de situatie, informatie voor iedereen helder is en overleg plaatsvindt met alle professionals samen.
In de methode coördineert de GIPS-meester een plan om direct de veiligheid te verbeteren. Bij het eerste gesprek zijn Veilig Thuis, de maatschappelijk werker van het kinderziekenhuis, de jeugdverpleegkundige, de wijkpolitie en de casusregisseur van de gezinsbescherming aanwezig. Wensen van het gezin worden meegenomen, al is het gezin niet fysiek aanwezig. Daarna wordt zorg ingezet waarbij gebruik wordt gemaakt van risicotaxatieinstrumenten als de ARIJ en CARE-NL; er wordt ook een kindplan gemaakt. In het daarop volgende plan voor herstel is ook aandacht voor trauma.
Voor het praktisch toepassen van de methodiek kun je terecht op de website van GIPS .(MvD)
ANDERE AANPAK VERBETERT SCHOOLPRESTATIES
75 procent minder vechtpartijen op school, 85 procent minder schorsingen en vijf keer zoveel leerlingen die hun opleiding afmaken. Dat kreeg een Amerikaanse probleemschool in Washington voor elkaar. Hoe? Het is te zien in de documentaire Paper Tigers , waarin zes leerlingen een jaar lang worden gevolgd.
De documentaire toont hoe directeur en staf van de Lincoln Alternative High School in Washington wetenschappelijke kennis over traumasensitief werken vertaalden naar de omgang met de leerlingen met veelal ingewikkelde thuissituaties. Zo krijgen de scholieren les over het effect van ernstige stress op hun hersenen en lichaam. Zij worden niet meer voor straf geschorst, maar blijven na op school, waar zij hulp krijgen bij hun huiswerk. Er is veel aandacht voor creatieve en expressieve vakken, zodat zij andere manieren leren om met problemen om te gaan. De documentaire toont de strijd van leerlingen én docenten om een fijner schoolklimaat te krijgen, waardoor de schoolprestaties van de scholieren verbeteren.
Augeo vertoont de voor diverse prijzen genomineerde documentaire komende maanden op verzoek en bij voldoende belangstelling op verschillende plekken in Nederland, met na afloop een discussie over de mogelijkheden om traumasensitief te werken op scholen. Meer informatie daarover vind je hier . Heb je interesse? Mail dan je gegevens en het aantal personen dat wil deelnemen aan info@augeo.nl . (MvD)
Augeo Actueel - Praten met kinderen
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)