Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever: Augeo.
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)
AUGEO MAGAZINE - HET ONLINE TIJDSCHRIFT OVER VEILIG OPGROEIEN
DOWNLOAD PDF
OVERZICHT
REACTIES
Met kippevel bekeek ik de Zembla-reportage over het overleden achtjarige meisje Sharleyne, die van een flat in Hoogeveen is gevallen, gesprongen of geduwd. Voorafgaand aan de uitzending vroeg online magazine Zembla Extra mij naar de rol van omstanders. ‘Waarom melden buren en familieleden hun vermoedens van kindermishandeling niet?’ was de vraag van de redactie. Ik sprak met hen over dilemma’s, zoals de angst van buren om het mis te hebben of om zich onterecht te bemoeien met andermans zaken.
Gaandeweg de uitzending realiseerde ik me dat ik nog iets anders had moeten zeggen. Namelijk: sommige burgers melden niet omdat er al hulpverlening in het gezin is. En laat dat nou ook precies de reden zijn waarom sommige Veilig Thuis-organisaties een melding niet aannemen. Een flinke systeemfout wat mij betreft.
Teleurstellend advies
Onlangs sprak ik een leerkracht die naar Veilig Thuis belde met zorgen over een onder toezicht gesteld kind. Hij kreeg te horen dat hij zelf het gesprek met de hem onbekende gezinsvoogd maar moest aangaan. De melding werd niet aangenomen. Een psychologe poogde wekenlang het vermoeden te melden dat een cliënte van haar seksueel werd misbruikt. Na veel discussie werd de melding niet aangenomen. Het gezin kreeg toch al hulp van deze bezorgde psycholoog? Zelf heb ik als burger weleens gebeld over een gezin waar ik ondanks betrokkenheid van ggz-organisaties gezinsgeweld waarnam: ik kreeg het teleurstellende advies dat ik mijn zorgen over de veiligheid van de kinderen zelf zou kunnen bespreken met het gezin.
Opperhoofd
In al deze situaties is waarschijnlijk juist gehandeld volgens de huidige protocollen. Ik heb dan ook geen enkele twijfel over het functioneren van de Veilig Thuis-medewerkers. Daarom noem ik het maar een systeemfout. Het ontbreekt ons aan een ‘opperhoofd kindveiligheid’: een partij die zich blijvend verantwoordelijk voelt om de veiligheid van mishandelde kinderen, soms jarenlang, te monitoren in gezinnen met hoge risico’s op herhaald geweld. Zelfs als casusregisseurs, wijkteams of gespecialiseerde hulpverleners die verantwoordelijkheid (ook en eerder) hebben gekregen. Een partij die direct in de telefoon kan klimmen om betrokken hulpverleners te bellen over een kind dat al eens eerder in het vizier was. Een partij die altijd zelf met de kinderen gaat praten als er weer zorgelijke signalen binnenkomen. Een partij die systematisch de veiligheid en het herstel van kinderen in de gaten houdt nadat ze zijn geïdentificeerd als slachtoffer van ernstig huiselijk geweld. De helft van de mishandelde kinderen maakt na anderhalf jaar nog steeds ernstig geweld mee, ondanks de betrokkenheid van hulpverleners. Daarom lijkt het me zinvol dat Veilig Thuis die rol van ‘opperhoofd kindveiligheid’ op zich neemt.
Doorgeslagen
Maar zo hebben we het nu niet geregeld. Veilig Thuis is nu meer een last resort, een plek waar zorgelijke gezinssituaties in enkele weken worden onderzocht en ouders al dan niet succesvol worden gemotiveerd tot hulpverlening, uitgevoerd door anderen.
Dat is historisch te begrijpen. Ooit gooiden professionals al hun zorgen over kindermishandeling ‘over de schutting’ bij het Bureau Vertrouwensarts. Hun rol was daarmee uitgespeeld, dachten ze. De afgelopen jaren is keihard gewerkt om dit te doorbreken. Met de Wet verplichte meldcode is het artsen, leerkrachten en vele anderen duidelijk geworden dat zij, met advies van Veilig thuis, vaak zelf in gesprek kunnen en moeten gaan met ouders. Sterker nog, zij mogen in gesprek met ouders ook zelf hulp regelen voor een gezin. Een waardevolle ontwikkeling, zeker als ouders gemotiveerd zijn voor hulp - of in probleemsituaties die niet zo ernstig zijn.
Maar we zijn doorgeslagen. Wat mij betreft wordt er nu, zeker in het geval van chronische multiprobleemgezinnen, te veel verantwoordelijkheid bij burgers en bij eerstelijns professionals gelegd.
Uit beeld
Een meldplicht, of een alternatief daarvan, zoals de onlangs door minister Van Rijn voorgestelde registratieplicht, lost dit probleem maar aan een kant op. We schreven daarover al eerder in een speciale uitgave van Augeo Magazine . Dan weten professionals welke situaties zij altijd moeten melden, bijvoorbeeld herhaald partnergeweld of ernstige verslavingsproblematiek van ouders. Maar aan de andere kant moeten we veel beter definiëren welke zorg en monitoring Veilig thuis altijd moet leveren, als professionals volgens zo’n meldnorm of meldplicht gezinnen met hoge risico’s op kindermishandeling in beeld brengen. Zoals altijd zelf gaan praten met het kind in kwestie. Zodat voorkomen wordt dat er tijdens jaren van hulpverlening slechts eenmaal met zo’n kind zelf wordt gesproken. Bij Sharleyne was dat het geval. Uiteindelijk was dat de zin in de documentaire die mij het kippevel bezorgde: ‘Blijkbaar verdwijnen er nog steeds mishandelde kinderen uit het beeld van de vele professionals die rondom een gezin staan. Figuurlijk uit beeld, en in het geval van Sharleyne ook letterlijk.’ Huiveringwekkend.
Mariëlle Dekker
Directeur Augeo, hoofdredacteur Augeo Magazine
COLUMN MARIËLLE DEKKER
REAGEER OP DIT ARTIKEL
FOTO: HÜSNE AFSAR
‘Het ontbreekt ons aan een “opperhoofd kindveiligheid”’
COLUMN
Mariëlle Dekker
hoofdredacteur Augeo Magazine
Systeemfout
Met kippevel bekeek ik de Zembla-reportage over het overleden achtjarige meisje Sharleyne, die van een flat in Hoogeveen is gevallen, gesprongen of geduwd. Voorafgaand aan de uitzending vroeg online magazine Zembla Extra mij naar de rol van omstanders. ‘Waarom melden buren en familieleden hun vermoedens van kindermishandeling niet?’ was de vraag van de redactie. Ik sprak met hen over dilemma’s, zoals de angst van buren om het mis te hebben of om zich onterecht te bemoeien met andermans zaken.
Gaandeweg de uitzending realiseerde ik me dat ik nog iets anders had moeten zeggen. Namelijk: sommige burgers melden niet omdat er al hulpverlening in het gezin is. En laat dat nou ook precies de reden zijn waarom sommige Veilig Thuis-organisaties een melding niet aannemen. Een flinke systeemfout wat mij betreft.
Teleurstellend advies
Onlangs sprak ik een leerkracht die naar Veilig Thuis belde met zorgen over een onder toezicht gesteld kind. Hij kreeg te horen dat hij zelf het gesprek met de hem onbekende gezinsvoogd maar moest aangaan. De melding werd niet aangenomen. Een psychologe poogde wekenlang het vermoeden te melden dat een cliënte van haar seksueel werd misbruikt. Na veel discussie werd de melding niet aangenomen. Het gezin kreeg toch al hulp van deze bezorgde psycholoog? Zelf heb ik als burger weleens gebeld over een gezin waar ik ondanks betrokkenheid van ggz-organisaties gezinsgeweld waarnam: ik kreeg het teleurstellende advies dat ik mijn zorgen over de veiligheid van de kinderen zelf zou kunnen bespreken met het gezin.
Opperhoofd
In al deze situaties is waarschijnlijk juist gehandeld volgens de huidige protocollen. Ik heb dan ook geen enkele twijfel over het functioneren van de Veilig Thuis-medewerkers. Daarom noem ik het maar een systeemfout. Het ontbreekt ons aan een ‘opperhoofd kindveiligheid’: een partij die zich blijvend verantwoordelijk voelt om de veiligheid van mishandelde kinderen, soms jarenlang, te monitoren in gezinnen met hoge risico’s op herhaald geweld. Zelfs als casusregisseurs, wijkteams of gespecialiseerde hulpverleners die verantwoordelijkheid (ook en eerder) hebben gekregen. Een partij die direct in de telefoon kan klimmen om betrokken hulpverleners te bellen over een kind dat al eens eerder in het vizier was. Een partij die altijd zelf met de kinderen gaat praten als er weer zorgelijke signalen binnenkomen. Een partij die systematisch de veiligheid en het herstel van kinderen in de gaten houdt nadat ze zijn geïdentificeerd als slachtoffer van ernstig huiselijk geweld. De helft van de mishandelde kinderen maakt na anderhalf jaar nog steeds ernstig geweld mee, ondanks de betrokkenheid van hulpverleners. Daarom lijkt het me zinvol dat Veilig Thuis die rol van ‘opperhoofd kindveiligheid’ op zich neemt.
Doorgeslagen
Maar zo hebben we het nu niet geregeld. Veilig Thuis is nu meer een last resort, een plek waar zorgelijke gezinssituaties in enkele weken worden onderzocht en ouders al dan niet succesvol worden gemotiveerd tot hulpverlening, uitgevoerd door anderen.
Dat is historisch te begrijpen. Ooit gooiden professionals al hun zorgen over kindermishandeling ‘over de schutting’ bij het Bureau Vertrouwensarts. Hun rol was daarmee uitgespeeld, dachten ze. De afgelopen jaren is keihard gewerkt om dit te doorbreken. Met de Wet verplichte meldcode is het artsen, leerkrachten en vele anderen duidelijk geworden dat zij, met advies van Veilig thuis, vaak zelf in gesprek kunnen en moeten gaan met ouders. Sterker nog, zij mogen in gesprek met ouders ook zelf hulp regelen voor een gezin. Een waardevolle ontwikkeling, zeker als ouders gemotiveerd zijn voor hulp - of in probleemsituaties die niet zo ernstig zijn.
Maar we zijn doorgeslagen. Wat mij betreft wordt er nu, zeker in het geval van chronische multiprobleemgezinnen, te veel verantwoordelijkheid bij burgers en bij eerstelijns professionals gelegd.
Uit beeld
Een meldplicht, of een alternatief daarvan, zoals de onlangs door minister Van Rijn voorgestelde registratieplicht, lost dit probleem maar aan een kant op. We schreven daarover al eerder in een speciale uitgave van Augeo Magazine . Dan weten professionals welke situaties zij altijd moeten melden, bijvoorbeeld herhaald partnergeweld of ernstige verslavingsproblematiek van ouders. Maar aan de andere kant moeten we veel beter definiëren welke zorg en monitoring Veilig thuis altijd moet leveren, als professionals volgens zo’n meldnorm of meldplicht gezinnen met hoge risico’s op kindermishandeling in beeld brengen. Zoals altijd zelf gaan praten met het kind in kwestie. Zodat voorkomen wordt dat er tijdens jaren van hulpverlening slechts eenmaal met zo’n kind zelf wordt gesproken. Bij Sharleyne was dat het geval. Uiteindelijk was dat de zin in de documentaire die mij het kippevel bezorgde: ‘Blijkbaar verdwijnen er nog steeds mishandelde kinderen uit het beeld van de vele professionals die rondom een gezin staan. Figuurlijk uit beeld, en in het geval van Sharleyne ook letterlijk.’ Huiveringwekkend.
Mariëlle Dekker
Directeur Augeo, hoofdredacteur Augeo Magazine
Augeo Actueel - Praten met kinderen
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)