Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever: Augeo.
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)
COLUMN MARIËLLE DEKKER
“Scholen willen echt graag een traumacursus”, kopte NRC Handelsblad najaar 2015. De begeleiding van de vele, mogelijk getraumatiseerde vluchtelingenkinderen op scholen vereist meer specifieke kennis dan voorhanden is in het onderwijs. Eindelijk, dacht ik. Want vluchtelingkinderen zijn bepaald niet de enige kinderen die veel ellende meemaken.
Chronische terreur
Wie denkt dat het over kleine groepen gaat, help ik bij dezen uit de droom. Liefst 118.000 kinderen per jaar worden thuis mishandeld. Bij zo’n 25.000 kinderen komt de politie over de vloer om in te grijpen bij geweld tussen hun ouders. En ongeveer 16.000 kinderen leven onder de chronische emotionele terreur van een vechtscheiding.
Een ‘traumacursus’ voor leerkrachten komt dus niet alleen vluchtelingkinderen ten goede, maar ook slachtoffers van kindermishandeling (gemiddeld één per klas) en al die kinderen die andere ingrijpende en stressvolle gebeurtenissen meemaken, zoals een vechtscheiding. Waarom zou je als onderwijzer wél leren over ADHD en dyslexie, en niet over chronische stress?
Te lang al laten we kinderen die daaronder lijden én hun leerkrachten in de kou staan, door te benadrukken dat scholen vooral moeten signaleren en doorverwijzen. Alsof daarna een mishandeld kind plotsklaps wél toekomt aan leren en niet meer gehinderd wordt door ernstige stress. Om er bovenop te komen, heeft een kind vaak diagnostiek, behandeling en in ieder geval steun nodig. Recent bleek dat minder dan de helft van de door gezinsgeweld getraumatiseerde Nederlandse kinderen enige vorm van hulp voor zichzelf krijgt, laat staan goede traumahulp! Zo zit je als docent na al dat signaleren en doorverwijzen mooi met de handen in het haar.
Veerkracht
Terwijl docenten ongelofelijk veel kunnen bijdragen aan de veerkracht en het herstel van kinderen met chronische stress. Of die nu vluchteling zijn of autochtoon. Als Augeo hebben we daarom de handen ineengeslagen met Stichting Pharos, Centrum ’45, klinisch psycholoog Leony Coppens en leerkrachten uit het LOWAN-netwerk (voor steun aan het onderwijs aan leerplichtige nieuwkomers). Sinds december 2015 is onze gratis online cursus beschikbaar over chronische stress en veerkracht bij vluchtelingenkinderen. Speciaal voor leerkrachten.
Ik hoop dat in 2016 niet alleen meer naar de (jeugd)zorg wordt gekeken voor de begeleiding van jonge slachtoffers van geweld, maar dat steeds meer mensen beseffen dat er voor deze kinderen grote kansen liggen op de plek waar zij zoveel uren doorbrengen. Dat een kind dáár kan herstellen, werken aan zijn toekomst en zich op allerlei fronten mag ontwikkelen. Gewoon, op school.
Mariëlle Dekker
Directeur Augeo, hoofdredacteur Augeo Magazine
AUGEO MAGAZINE - HET ONLINE TIJDSCHRIFT OVER VEILIG OPGROEIEN
DOWNLOAD PDF
REACTIES
REAGEER OP DIT ARTIKEL
FOTO: HÜSNE AFSAR
‘Docenten kunnen veel bijdragen aan het herstel van kinderen’
COLUMN
Mariëlle Dekker
hoofdredacteur Augeo Magazine
Herstel op school
“Scholen willen echt graag een traumacursus”, kopte NRC Handelsblad najaar 2015. De begeleiding van de vele, mogelijk getraumatiseerde vluchtelingenkinderen op scholen vereist meer specifieke kennis dan voorhanden is in het onderwijs. Eindelijk, dacht ik. Want vluchtelingkinderen zijn bepaald niet de enige kinderen die veel ellende meemaken.
Chronische terreur
Wie denkt dat het over kleine groepen gaat, help ik bij dezen uit de droom. Liefst 118.000 kinderen per jaar worden thuis mishandeld. Bij zo’n 25.000 kinderen komt de politie over de vloer om in te grijpen bij geweld tussen hun ouders. En ongeveer 16.000 kinderen leven onder de chronische emotionele terreur van een vechtscheiding.
Een ‘traumacursus’ voor leerkrachten komt dus niet alleen vluchtelingkinderen ten goede, maar ook slachtoffers van kindermishandeling (gemiddeld één per klas) en al die kinderen die andere ingrijpende en stressvolle gebeurtenissen meemaken, zoals een vechtscheiding. Waarom zou je als onderwijzer wél leren over ADHD en dyslexie, en niet over chronische stress?
Te lang al laten we kinderen die daaronder lijden én hun leerkrachten in de kou staan, door te benadrukken dat scholen vooral moeten signaleren en doorverwijzen. Alsof daarna een mishandeld kind plotsklaps wél toekomt aan leren en niet meer gehinderd wordt door ernstige stress. Om er bovenop te komen, heeft een kind vaak diagnostiek, behandeling en in ieder geval steun nodig. Recent bleek dat minder dan de helft van de door gezinsgeweld getraumatiseerde Nederlandse kinderen enige vorm van hulp voor zichzelf krijgt, laat staan goede traumahulp! Zo zit je als docent na al dat signaleren en doorverwijzen mooi met de handen in het haar.
Veerkracht
Terwijl docenten ongelofelijk veel kunnen bijdragen aan de veerkracht en het herstel van kinderen met chronische stress. Of die nu vluchteling zijn of autochtoon. Als Augeo hebben we daarom de handen ineengeslagen met Stichting Pharos, Centrum ’45, klinisch psycholoog Leony Coppens en leerkrachten uit het LOWAN-netwerk (voor steun aan het onderwijs aan leerplichtige nieuwkomers). Sinds december 2015 is onze gratis online cursus beschikbaar over chronische stress en veerkracht bij vluchtelingenkinderen. Speciaal voor leerkrachten.
Ik hoop dat in 2016 niet alleen meer naar de (jeugd)zorg wordt gekeken voor de begeleiding van jonge slachtoffers van geweld, maar dat steeds meer mensen beseffen dat er voor deze kinderen grote kansen liggen op de plek waar zij zoveel uren doorbrengen. Dat een kind dáár kan herstellen, werken aan zijn toekomst en zich op allerlei fronten mag ontwikkelen. Gewoon, op school.
Mariëlle Dekker
Directeur Augeo, hoofdredacteur Augeo Magazine
Augeo Actueel - Praten met kinderen
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)