Augeo magazine is hét online tijdschrift over veilig opgroeien. Via opiniërende bijdragen, ervaringsverhalen, interviews en columns stimuleren we de discussie over en maatschappelijke betrokkenheid bij kindermishandeling. Uitgever: Augeo.
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)
AUGEO MAGAZINE - HET ONLINE TIJDSCHRIFT OVER VEILIG OPGROEIEN
DOWNLOAD PDF
OVERZICHT
REACTIES
REAGEER OP DIT ARTIKEL
OVER ANNEKE VINKE
Dr. Anneke Vinke (1965) heeft orthopedagogiek gestudeerd in Nijmegen, met als specialisatie opvoedings- en gedragsproblemen bij jonge kinderen. Zij promoveerde in Utrecht op een onderzoek naar adoptief ouderschap en specialiseerde zich in het werken met adoptie- en pleegkinderen. Sinds 2006 behandelt en diagnosticeert ze als vrijgevestigd GZ-psychologe gehechtheidsproblemen en trauma.
In de periode tussen 1999 en 2006 vervulde ze diverse functies in jeugdzorg en jeugdbescherming, als onderzoeker, docent, supervisor, gedragswetenschapper en adviseur. Ze is lid van onder andere NIP, NVO en VEN en ze is Registerpsycholoog Kind en Jeugd NIP (tevens supervisor), Lichaamsgericht werkend psycholoog NIP en Orthopedagoog Generalist. Ook is ze voorzitter van het bestuur van ADOC, Kenniscentrum Adoptie en Pleegzorg te Leiden.
VRAAG AAN ANNEKE VINKE
Jeanine (47) en haar man Bart zijn aspirant-pleegouders en staan open voor een langdurige pleegzorgplaatsing. Drie maanden geleden hebben ze het voorbereidingstraject afgesloten, maar ze willen meer weten over trauma’s bij kinderen.
Vraag van Jeanine
Kinderen die niet bij hun ouders kunnen opgroeien, hebben veel moeilijke dingen meegemaakt in hun jonge leven. Ook de uithuisplaatsing zelf is vaak traumatisch. Hoe kan ik trauma's bij pleegkinderen herkennen en wat kan ik eraan doen?
Antwoord van Anneke
Het begint bij goede dossierinformatie en informatie van de pleegzorgwerker en plaatser. Soms zijn er eenmalige nare ervaringen geweest, zoals een ongeluk, ziekte of overlijden. Soms heeft het kind geen veilige basis gekend en heeft het basisvertrouwen zich niet kunnen ontwikkelen. Dan kan er sprake zijn van een ontwikkelingstrauma. Beide soorten trauma komen voor, soms ook tegelijkertijd. Ze zorgen ervoor dat je pleegkind zijn reactie niet onder controle heeft. Niet omdat het kind dat niet wil, maar simpelweg omdat het dat nog niet kan.
Bij een trauma is het brein als het ware geherprogrammeerd en in de overlevingsstand geraakt: de reactie op het trauma heeft voor overleving gezorgd toen er niemand anders was voor het kind. Als de gebeurtenis voorbij is en het kind heeft overleefd, dan heeft het brein een seintje gekregen dat de gebruikte reactie werkte. Gevolg is dat de reactie onthouden wordt en zich opnieuw zal voordoen als het kind iets tegenkomt dat (onbewust) met het trauma is verbonden. Daarbij gaat het vooral om zintuiglijke ervaringen: een geluid, plaatje, geur of beeld. Als het trauma lang heeft geduurd, kan een reactie een patroon worden. Denk bijvoorbeeld aan hyperalert zijn, motorisch onrustig zijn, niet goed kunnen voelen of geen emotionele nabijheid aankunnen. Deze patronen zijn moeilijker herkenbaar dan ‘losse reacties’. Een kind met een trauma heeft ook vaak slaapproblemen, nachtmerries, concentratieproblemen of onverklaarde lichamelijke klachten.
Wat kun je eraan doen?
Bij een trauma en zeker een ontwikkelingstrauma is therapie belangrijk. Beproefde en onderzochte methoden zijn Eye Movement Desensitization Reprocessing (EMDR) en Cognitieve Gedragstherapie. In het buitenland en op kleine schaal ook in Nederland zijn ook goede ervaringen met Dyadic Developmental Psychotherapie (DDP) en sensorimotorpsychotherapie (SP).* Soms is een ondersteunende training van het brein nodig via neurofeedback**, bijvoorbeeld bij hyperalerte kinderen.
Het vraagt geduld en incasseringsvermogen van pleegouders om trauma’s om te buigen. Je pleegkind heeft zijn reactie niet onder controle en kan er niets aan doen. Dat betekent dat de reactie nooit tegen jou als pleegouder gericht is. Je pleegkind kan gewoonweg niet anders reageren dan het doet. Zelfs al heeft het kind je pijn gedaan, het ging even niet anders. Dat kan benoemd worden, maar nooit in de oordelende zin. Jouw reactie is onderdeel van het langzaamaan uitdoven van de traumareactie.
Dit is niet eenvoudig en vraagt veel tijd en geduld. Actie en reactie kunnen razendsnel gaan. Het werkt om te vertragen en verkleinen. Je begint met het accepteren van wat er gebeurt door de situatie stil te leggen. Niet ingaan op de inhoud, het scheldwoord, de klap, de kapotte vaas, maar op wat er in het hier en nu bij het kind gebeurt. Accepteer en wees vervolgens samen nieuwsgierig. Zoek naar woorden, rustig met stiltes. Help het kind de woorden te vinden. Maak het kind bewust en draag wat gevonden wordt - mooi of lelijk - samen met het kind. Tegelijkertijd vraag je: Wat gebeurt er nou? Zie ik het goed dat je kwaad wordt / in paniek raakt /weg wilt lopen/ er niet meer bij bent? Gebruik je stem, intonatie, sterkte en neem het kind mee naar een trager tempo, waarin je samen je verwondering kan delen over wat er gebeurde.
Als het kind zegt dat het anders is, dan verontschuldig je je dat je het niet goed zag. Je wilt het namelijk graag goed zien, helpen en begrijpen. Immers: het is niet gewoon voor jou, het is een reactie die jij niet kent. Probeer je samen met het kind te verwonderen. Probeer ook samen iets te doen wat verbindt, waar je plezier uit haalt en wat bouwt aan jullie relatie. Daarin leert het kind dat het mis kan gaan, maar dat er ook gerepareerd kan worden.
Deze aanpak laat zich samenvatten in het consequent hanteren van vier principes: SANE (Speels, Accepterend, Nieuwsgierig en Empathisch)***. Als opvoeder draag je door jouw reactie wezenlijk bij aan het maken van nieuwe verbindingen in het brein van je pleegkind, zodat op den duur de traumareactie niet meer nodig is. Zoals een van mijn wijze opleiders ooit zei: ‘It takes an experience to antidote an experience’. Alleen door het kind te laten ervaren hoe het anders kan, zal het de traumareactie niet meer nodig hebben.
Noten:
* emdrkindenjeugd.nl ; vcgt.nl ; ddpnetwork.org ; sensorimotor.org ; traumacenter.org
**Neurofeedback is training waarbij je leert om controle te krijgen over je hersengolven. Door het trauma zijn die ontregeld. Je zit voor een computer en stuurt de computer via een plakkertje op je hoofd, dat de golven meet, aan. Hoe dat in zijn werk gaat, kan je hier of hier lezen of bekijken op youtube .
*** Hughes, D. & Baylin, J. (2014). Opvoeden doe je met je brein. Amsterdam: Hogrefe
‘Het is belangrijk dat bij traumabehandeling niets tegen je wil gebeurt’
OVER ANNEKE VINKE
Augeo Actueel - Praten met kinderen
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 4 2016
Augeo Actueel - Meldcode kindermishandeling
AM- Over veilig opgroeien - Nr. 3 2016
Kindermishandeling samen aanpakken
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 2 2016
Augeo Magazine - Over veilig opgroeien - Nr. 1 2016
De meldcode aanpassen: kans of risico?
Jaaroverzicht 2015
Pleegzorg: samen in verscheidenheid
De kindcheck voor medici - Signalen van ouders
Meer aandacht voor jongens en mannen ISPCAN
Pleegzorg: thuis in een ander gezin - Gasthoofdredactie: pleegzorgtijdschrift
Seksueel geweld tegen kinderen, gasthoofdredacteur Corinne Dettmeijer Nationaal Rapporteur
Jongerentaskforce: onderzoek in jeugdhulp over veiligheid
Veilig opgroeien: thuis en op school, primair onderwijs
Veilig opgroeien: thuis en op school, voorgezet onderwijs
Kindermishandeling stoppen: de rol van gemeenten
Jaaroverzicht
Kinderrechten
Onderwijs
Inzicht in ouderschap
Gezondheidszorg
Kinderopvang
KindCheck juni 2014
TKM gemeenten april 2014
TKM: gezondheidszorg en kindermishandeling
TKM-onderwijs - januari 2014
TKM-Jaaroverzicht 2013
TKM-Huwelijksdwang
TKM-Professionalisering
TKM-Meldcode
TKM-Herstel na trauma
TKM-onderwijs: Meldcode en hulp
TKM-special: kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg
TKM-onderwijs: Communiceren
TKM-onderwijs: vormen en gevolgen van kindermishandeling
TKM Armoede februari 2013
Verwaarlozing TKM december 2012
Seksueel misbruik
Special Commissie Samson
TKM special Prinsjesdag 2012
TKM special: verkiezingen 2012
Juni Tijdschrift Kindermishandeling
April 2012 Tijdschrift Kindermishandeling
Gedrukte uitgave - nr 4 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2011 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2010 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 4 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 3 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 2 2009 (pdf)
Gedrukte uitgave - nr 1 2009 (pdf)